Eigenlijk is er geen sprake van een godsbeeld…
Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie, heeft het niet of nauwelijks over God, maar wel spreekt hij uitvoerig over de hiërarchieën (engelen) en over zijn visie op de geestelijke wereld.
Is antroposofie een christelijke of een occulte stroming?hetgodsbeeldvande antroposofie

De volgende onderwerpen komen aan de orde:
• De Christus-vraag
• Geesteswetenschap
• Reïncarnatie
• Karma
• Evolutie en rassenleer
• Jezus Christus
• De geestelijke wereld, zoals de Bijbel die schetst
• Engelen en demonen
• Het plan van God
De vraag of antroposofie een christelijke of occulte stroming is, wordt in dit boek beantwoord.

Soort boek     Paperback, 75 pagina's
ISBN-13     9789491026911
Prijs € 12,00

Bestel dit boek

In dit boek gaat het niet om de geschiedenis van de Reformatie en welke kerken het heeft voortgebracht, maar over welke leringen en dogma’s deze omwenteling heeft WHDROGteweeggebracht. De splitsing van de Rooms-katholieke Kerk is eigenlijk begonnen met Maarten Luther (1483 – 1546), die zijn 95 stelling op de kapeldeur te Wittenberg aanbracht. Het was een aanklacht tegen de afl aat van de RKK.
Luther heeft veel teweeggebracht; door hem werd het geloof in de genade van God ter behoudenis weer op de kaart gezet. Toch heeft Calvijn (1509 – 1564) veel meer invloed uitgeoefend.
De Synode van Dordrecht (1618 – 1619) die de Dordtse Leerregels heeft samengesteld heeft grote invloed uitgeoefend op de gereformeerde kerken.
In dit boek worden de volgende begrippen behandeld:
Gods wil – Gods besluit – Uitverkiezing en verwerping – Verbondsleer – Werkverbond – Genadeverbond – Verlossingsverbond – Erfzonde – Kinderbesprenkeling – Uitverkorenen –Supralapsarisme – Infralapsarisme – De wil van de mens.

Tot slot worden de Dordtse Leerregels van commentaar voorzien.

Soort boek     Paperback, 175 pagina's
ISBN-13     9789491026904
Prijs € 15,95
Bestel het boek Wat heeft de Reformatie ons gebracht?

“De visie van gereformeerde theologen op de Bijbel” is een commentaar op het boek “Ongemakkelijke teksten van Paulus” van Rob van Houwelingen & Reinier Sonneveld (redactie) en co-auteurs, DVVGTODBallen theologen. In “Ongemakkelijke teksten van Paulus” worden 75 teksten behandeld. Er zitten teksten bij die moeilijk genoemd kunnen worden en enige uitleg noodzakelijk maken, maar daar zijn toch theologen voor om die teksten uit te leggen en het volk des Heren te onderwijzen en te bemoedigen?
Menigmaal maakt de exegese de teksten ongemakkelijk, terwijl de teksten dat geenszins zijn. Het is te begrijpen, dat, indien de auteur de tekst niet als “fijn” ervaart, zijn uitleg van de tekst zijn beleving zal
reflecteren. Dit kan betekenen dat de auteur het niet eens is met Gods Woord, dat homoseksualiteit een gruwel noemt, of niet aanneemt dat God genadig en goed is, maar vindt dat Hij kwaadaardig is of het niet
eens is met het feit dat het Oude Sinaï Verbond (het eerste verbond; Hebr. 9:1,15 en 18) niet meer bestaat (Jer. 31:32; Ef. 2:14-16; Gal. 3:13; Hebr. 8:6-13). Het is jammer – en dat is eufemistisch uitgedrukt – dat
de auteurs, die leraren van het volk zijn, Gods Woord niet respecteren.
Gezien het bovenstaande, kan men zich afvragen waarom deze theologen de behoefte hebben om zoveel Bijbelverzen aan het volk te presenteren als ongemakkelijke teksten. Dit kan toch niet zijn omdat ze menen het volk des Heren hiermee te bemoedigen? Maar wat is dan de reden?
In “De visie van gereformeerde theologen op de Bijbel” worden alle 75 hoofdstukken becommentarieerd.

Soort boek     Paperback, 395 pagina's
ISBN-13     9789491026898
Prijs € 19,95
Bestel het boek De visie van gereformeerde theologen op de Bijbel

Charlotte is een vrouw die op zoek is naar God. Toen ik haar vroeg om op papier te zetten wat ze eigenlijk wilde en hoe ze dacht God te vinden, ontving ik een brief waarin zij opsomde hoe zij over de almachtige briefcharlotteGod dacht. Het bleek dat zij een verwrongen godsbeeld had en God allerlei zaken toedichtte die haar zoeken naar Hem in de weg stonden. Er ontstond een correspondentie. Die correspondentie heb ik in dit kleine boekje samengevat. Niet haar brieven of e-mails, maar wel de belangrijkste uitspraken haal ik aan en geef daarop mijn reactie. En nee, haar echte naam is niet Charlotte. Hoewel haar opmerkingen over God vaak ver over de schreef gaan, kunnen wij daar veel van leren... En helaas is het zo dat veel mensen een godsbeeld hebben als Charlotte. Wie vasthoudt aan een dergelijk godsbeeld, zal Hem niet vinden!

Soort boek     Paperback, 61 pagina's
ISBN-13     9789491026867
Prijs: € 10,95

Bestel dit boek

 

Ethiek is een wetenschap waarbij wordt geprobeerd om bepaalde handelingen als goed of fout te kwalificeren. Daarnaast wordt er gekeken naar de beweegredenen van bepaalde handelingen. ethische kwesties

Maar wat is goed of fout (goed of kwaad)? Dat is voor ieder mens anders en wordt er gekeken naar de steeds wijzigende normen van mensen of kijken we naar de standaard van de Schepper inzake goed of fout?
Iets goed of fout doen, is soms afhankelijk van de motivatie waarom iemand iets doet of laat. Wordt abortus uitgevoerd bijvoorbeeld omdat het leven van de vrouw in gevaar is of wordt het gedaan omdat men vindt baas in eigen buik te zijn? Daarom staat in bovenvermelde definitie dat er gekeken wordt naar beweegredenen van bepaalde handelingen.

De grootste controverse ontstaat wanneer de één uitgaat van menselijke normen omdat zo iemand uitgaat van de autonomie van de mens en de ander uitgaat van goddelijke normen van goed en kwaad.

Het wordt nog moeilijker wanneer de één de ander zijn normen wil opleggen en tegen zijn geweten in handelingen wil laten verrichten. Vrijheid van geweten is een belangrijk recht dat verankerd is in Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (artikel 18). Ook de Europese grondwet beschermt het geweten (artikel II-70).


Soort boek     Paperback, 91 pagina's
ISBN-13     9789491026850
Prijs € 9,95

Bestel dit boek

Onder andere de volgende alternatieve feiten worden besproken:

* Het heil uit de Joden is niet Jezus Christus * In de eindtijd komt gans het vleselijk Israël tot bekering * Het oude verbond dat met de Israëlieten werd gesloten bij de Sinaï is nog steeds van kracht * De Joden alternatievefeitenIsraeltheologiehebben Jezus niet gedood * Het beloofde land is nog steeds van het volk Israël * Het volk Israël is nog steeds Gods volk * Het is niet waar dat het volk Israël Gods verbond heeft verbroken * Het is niet waar dat God Zich niet meer om hen heeft bekommerd * De christenen hebben de Joden vervolgd * Het vleselijk Israël is Gods oogappel * Wie het volk Israël niet de juiste plaats geeft, wordt vervloekt * Op geen andere wijze ontvangen we zegen van God, dan door Israël * We zijn geroepen om Israël te zegenen * De gemeente staat voorop om Israël te zegenen, anders komt de vloek over haar * Het einddoel is Jeruzalem, volgens rabbijnen het centrum van Gods heilsplan * Waarom moeten we het evangelie niet aan de Joden brengen? Geen zending, omdat we het van hen hebben, het zijn geen ongelovige heidenen! En nog veel meer alternatieve feiten worden behandeld. In de bijlage is Romeinen 9 tot en met 11 opgenomen voorzien van uitleg.

Soort boek     Paperback, 184 pagina's
ISBN-13     9789491026874
Prijs € 13,95

Bestel dit boek

etien ©2017 Uitgeverij Wes Stonehens